Kirjan sisältö Paul J. Silvian kirjan keskittyy akateemisen kirjoittamisen helpottamiseen. Kirja käy ensin läpi tyypillisiä kirjoittamisen esteitä ja sitten käytännön vinkkejä siihen, miten kirjoittamisesta saa rutiinitoimintaa. Kirja antaa myös vinkkejä eri tyyppisiin akateemisiin kirjoitusprojektihin (journal-artikkelit, kirjat ja rahoitushakemukset). Mistä pidin kirjasta Pidin kirjasta paljon. (Enpä kirjoittaisi kirjasta blogiini, jos en olisi siitä pitänyt.) Kirja oli napakasti kirjoitettu (145 s.), niin sen luki nopeasti. Pidin Silvan tyylistä käydä ensin läpi tyypillisiä (teko)syitä sille, että ei kirjoita. Tunnistin itseni myös listatuista syistä. Esimerkiksi Silva puhui siitä, että moni (akateeminen) kirjoittaja odottaa täydellisiä olosuhteita ennen kuin voi aloittaa kirjoittamisen. Täydelliset olosuhteet tarkoittavat esimerkiksi tyhjää kalenteria, rauhallista ja inspiroivaa työtilaa, luovaa mielentilaa. Tiedän myös kokemuksesta, että esimerkiksi tyhjää kalenteria saa odottaa pitkään... Samoin mainittakoon alkuun, että Silva itse sanoo kirjan lopussa, että itse asiassa hänen tarkoituksenaan ei ole kannustaa kirjoittamaan enemmän (vrt. tutkimuksen tahallaan pilkkominen pieniin osiin)... Silvia painottaa rutiinien merkitystä kirjoittamisessa. Itse asiassa hän vertaa tätä opettamiseen: Luennot tulevat pidettyä alkuperäisen aikataulun mukaan eikä niitä kovin kevyesti siirretä. Ja kuitenkin kirjoittamisessa tutkijat toimivat eri tavalla: Kirjoittamisen aloittamista on hyvin tyypillistä lykätä, milloin mistäkin syystä. Silvian ratkaisu tähän on, että kalenterista varataan parhaimmat ajat kirjoittamiseen päivittäin tai vähintäänkin viikoittain ja niistä pidetään kiinni. Aamuihmisellä tämä tarkoittaa aamu(päiviä) ja iltaihmisellä ilta(päiviä). Kolmas keskeinen vinkki kirjassa oli oman kirjoitusryhmän perustaminen. Kirjoitusryhmä luo vähintäänkin henkisen paineen kirjoittaa säännöllisesti. Ryhmä kokoontuu esim. kerran viikkossa, jolloin jokainen asettaa sen viikon kirjoitustavoitteen ja seuraavalla kerralla käydään läpi päästiinkö tavoitteeseen vai ei. Silvian vinkki ryhmän koostumiseen oli, että ryhmän jäsenet olisivat suunnilleen samassa uravaiheessa. Valtasuhteiden takia ryhmä ei välttämättä ole toimiva, jos samassa ryhmässä on jatko-opiskelijat ja oppiaineen proffat. Kirjan tiedot Paul J. Silvia. 2019. How to write a lot. Toinen painos. American Psychological Association, Washington DC. Linkki kirjan sivulle.
0 Comments
|
Author
Olen Marileena Mäkelä. Tutkin yritysten vastuullisuutta. Eniten olen tutkinut yritysten vastuullisuusraportointia. Lisäksi minua kiinnostaa henkilöstön rooli vastuullisuuden kehittäjinä. Archives
August 2023
Categories |